Zpěvák Honza Vančura a jeho první zkušenosti s CNG vozem

Frontman hudební skupiny Plavci má za sebou první stovky kilometrů ve VW Touran s pohonem na zemní plyn (CNG), kterým v rámci svého letního koncertního turné nyní testuje.

Honza Vančura je vášnivý řidič. Auta řídí od roku 1966 a dosud ujel těžko uvěřitelné 3 miliony kilometrů. Nejdelší cestu absolvoval na konci 80. let za kamarádkou do Řecka na poznávací zájezd. Vracel se asi za měsíc a dohromady tehdy najel na 5 500 kilometrů. I díky svým řidičským zkušenostem nyní dostal nabídku vyzkoušet si roli pro zpěváka a hudebníka poněkud nezvyklou, a to být na čas testovacím jezdcem.

I když v životě vystřídal již celou řadu vozů různých značek a typů, auto s pohonem na stlačený zemní plyn řídí nyní poprvé. Na projektu spolupracuje se společností Pražská plynárenská, která pro tento účel zapůjčila vůz ze své CNG  autopůjčovny, kterou provozuje již od roku 2007. Jak uvedl předseda jejího představenstva Ing. Pavel Janeček „půjčovna slouží zejména pro ty, které využití zemního plynu v dopravě zaujalo a nesporné výhody CNG vozidel si chtějí prakticky vyzkoušet. Velká část z nich se následně rozhodne, že si takové vozidlo pořídí natrvalo. I v tom jsme jim nápomocni a ve spolupráci s partnery pro ně zajistíme na nákup takového nového vozu až 35 % slevu“.

Pražská plynárenská CNG vozy

V rámci koncertní šňůry najede Honza Vančura po celé republice s plynovým vozem v průběhu týdne okolo 900 km a jeho náklady na 1 kilometr přitom jen lehce přesahují korunu. Zprvu se obával, jak zvládne plnění nádrže svého Touranu stlačeným zemním plynem a zda nebude mít na svých cestách po republice v některých místech problémy s jeho doplněním. Obavy se však nepotvrdily. Plnění zemním plynem je jednoduché, trvá jen o něco málo delší dobu než u vozu na tradiční palivo a na všech místech, která zatím navštívil, natankoval plyn bez problémů. V České republice je již dnes k dispozici 90 veřejných CNG plnicích stanic, maximální vzdálenost mezi nimi je 100 km, přičemž dojezd CNG vozidel je minimálně 250 km. Počet plnicích stanic však dále velmi rychle roste.  Komplikacím se vyhnul, i když při přejezdu z Moravy na Šumavu plyn doplnit zapomněl a s obavami čekal, co se stane, až v nádrži dojde. Palubní počítač jeho Touranu však pouze oznámil, že dále čerpá z nádrže na benzin a vozidlo bez jakýchkoli problémů pokračovalo dál v cestě. Všechna CNG vozidla mají totiž kromě plynové nádrže i nádrž na tradiční pohonné hmoty.  V Brně Honza Vančura zažil novou zkušenost, kdy na CNG plnicí stanici musel dokonce čekat ve frontě aut, která přijela natankovat před ním. To jen dokládá rostoucí oblibu, kterou si  CNG vozidla na domácích silnicích postupně získávají.

Po prvních stovkách ujetých kilometrů oceňuje Honza Vančura zejména nízké náklady, kterých při jízdě na zemní plyn jeho Touran dosahuje a skutečnost, že dojezd na plyn je až 500 km. Pozitivně hodnotí i jízdní vlastnosti, které jsou plně srovnatelné s benzinovou verzí vozu. Výkon 110 kW totiž vozu dává potřebnou dynamiku a umožnuje  i velmi svižnou jízdu zejména na dálnicích, které Honza Vančura při cestách za svými fanoušky hojně využívá.  Jako hudebník, který je nucen převážet hudební nástroje a další techniku potřebnou pro svá vystoupení, plně využívá rozměrný prostor pro zavazadla, který není nijak narušen tlakovými nádobami na stlačený zemní plyn, jak bylo v minulosti zejména u různých „přestaveb“ zvykem. Tlakové nádoby jsou totiž dnes již prakticky u všech sériově vyráběných CNG vozidel uloženy pod podlahou.

Své zkušenosti z testování plynového VW Touranu Honza Vančura průběžně zveřejňuje na facebookových stránkách Pražské plynárenské a každý, koho vozidla s plynovým pohonem zaujala, si je může vyzkoušet v autopůjčovně, kterou tato společnost provozuje.

Spread the love