Polovina lidí z Prahy by chtěla řídit elektromobil, ale je podle nich příliš drahý. Za problém považují dvě třetiny lidí z nich za nedostatečný počet nabíjecích stanic pro elektroauta
V Praze, 13. února 2024 – Lidé v Praze zatím nedůvěřují elektromobilitě. Nepovažují ji za dostatečně praktickou a udržitelnost pro ně není priorita. Podle průzkumu Urban Road Safety Index 2023 (URSI)* společnosti Cyclomedia, která se věnuje digitalizaci veřejného prostoru, ji kvůli udržitelnosti začíná více využívat pouhá třetina obyvatel hlavního města. Problém vidí také ve vysoké cenovce elektroaut a nedostatečné síti dobíjecích stanic.
Pražská doprava se potýká s mnoha nešvary, které shrnul průzkum URSI. Místní obyvatelé se obávají nebezpečných křižovatek, oddělení cest pro automobily, veřejnou dopravu či chodce i nekvalitních vozovek. Zatím nedůvěřují ani elektromobilitě jako jsou kromě elektro automobilů i elektrokoloběžky či e-kola. Podle více než 60 procent Pražanů může právě e-mobilita za více nehod na ulicích.
A podobně lidé z Prahy nahlížejí i na e-auta. Zatím vidí více problémů a negativ než pozitiv. Polovina obyvatel by chtěla vlastnit elektromobil, ale považuje jej za příliš drahý. A vidí také problém v síti dobíjecích stanic. Podle portálu Cistadoprava.cz jich je jen v české metropoli téměř 1200, ale dvě třetiny lidí z Prahy si myslí, že by jich mělo být více.
“Právě rozšiřování počtu dobíjecích míst je jednou z věcí, která by mohla pomoci překonat bariéru mezi řidiči a elektroauty. Předpokladem pro efektivní umístění dobíjecí stanice jsou komplexní, přesné a precizní informace o umístění, stavu a potenciálu místa. Jinými slovy, digitální dvojče, které tvoří základ pro plánování infrastruktury,“ říká Dominika Doláková, Business Development manažerka společnosti Cyclomedia, která podobná digitální obrazová řešení dodává městům po celé Evropě.
V evropském srovnání Pražané nepovažují udržitelnost za příliš důležitý aspekt dopravy, kterou využívají. Více než polovina, 55 procent Jsou na tom podobně jako lidé z Antverp, Helsinek či Budapešti. Naopak pro především pro obyvatele měst z jižní části Evropy jako je Barcelona, Řím, či Milán hraje snaha o cestování, které pomáhá životnímu prostředí, důležitou roli.
V evropském srovnání vnímají nejkritičtěji osobní elektromobilitu občané cyklistické velmoci Amsterdam. Podle 4 obyvatel hlavního města Nizozemska z pěti, se právě kvůli elektrokolům a elektro skútrům zvýšila nehodovost. Paradoxem je, že další město známé užíváním kol skončilo na opačném konci žebříčku. Dánská Kodaň takto kritická není a podobný pocit má jen necelá polovina tamních obyvatel.
Navzdory vysoké míře pozornosti, kterou veřejnost společnost věnuje udržitelnosti, praxe a konkrétní kroky absentují. “Kromě další práci při zlepšování povědomí o udržitelné dopravě a její dostupnosti je nutné, aby stoupala role a konkrétní aktivity českých obcí. Tato problematika se netýká jen Prahy, která je na tom v rámci České republiky z hlediska dispozic pro elektromobilitu výborně. Je třeba strategicky a podporovat rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury, sdílení automobilů a ale také zlepšovat a rozšiřovat bezpečné cyklistické a pěší stezky,“ dodává Doláková.
—
*Průzkum URSI uskutečnila agentura Multiscope v 25 městech Evropy na reprezentativním vzorku 7 515 respondentů, z nichž celkem 307 bylo z Prahy.
https://zivotmag.cz/zdrave-caje-jake-jsou-a-jak-pusobi-na-nase-telo/
https://metromag.cz/profesionalni-instalater-je-spolehlivy-partner-i-mimo-havarie/
https://krasnyzivot.cz/jak-opticky-zvetsit-prostor-v-malem-byte/