Chtěli byste se věnovat letu balonem naplno?

Balónový komplet se dá pořídit za cenu zhruba 800 000 Kč, takže vlastnit balonový „vozový“ park je asi tak náročné jako postavit několik vil, nehledě na jeho další finančně náročné skladování ve speciálních přívěsných vozících nebo jiné náklady související s údržbou či kompletováním a následným rozložením, ještě spolu s najímáním proškolených pracovních sil (pokud se zrovna nejedná o klub nadšenců). Opotřebovaný starší balón však můžete koupit asi za polovic. Největším výrobcem balónů u nás je firma sídlící v Brně a patří i k celosvětově uznávaným primátům, z nichž největší sídlí ve Velké Británii.

Let balonem
Let balonem

Sportovní lety balonem a předpisy

Existuje i tzv. sportovní létání, a to jak na české úrovni, tak se pořádá i mistrovství Evropy nebo světa (koná se každý druhý lichý rok). Pořádají se rovněž nejrůznější světové letecké hry. Každé létání, a tedy i to balónové, má své letecké předpisy vzniklé na základě nejrůznějších mezinárodních smluv a dalších právních předpisů, a proto musí splňovat veškeré standarty letového provozu, aby nedocházelo ke zbytečným kolizím nebo omezením v ostatním letectví.

Legalita letů balonem

Na internetu můžeme najít seznam všech registrovaných balonů a pilotů. Je jich kupodivu jen (obojího) něco přes sto. Najdeme tam také desetimístný žebříček s nejlepšími či nejaktivnějšími piloty a jejich počtem absolvovaných letů (netuším, do jaké míry se různé spíše dobrovolnické stránky aktualizují a s jak přesnými daty pracují). Můžete si rovněž dohledat údaje s rozličnými balónovými akcemi či se na nich setkáte s výsledky různých soutěží.

Co všechno pro provozovatele znamená let s balonem

Životnost jednoho balónu je údajně cca jen 350 letových hodin. Je to tedy investice, která se vyplatí? Člověk musí mít zdroje nebo musí být pro balóny aktivně nadšený, aby se mu jeho činnost či koníček vyplatily. Balón se skladuje na přívěsném vozíku jako letuschopný a samostatný komplet. Neměly by se zavírat do uzavřeného skladu (hangáru), ježto jeho součástmi jsou palivové tlakové nádrže s propanem. Jinak může stát přívěsný vozík takřka kdekoli, tedy alespoň tam, kde na něj nenaprší nebo nenasněží. Také by měl být i z toho důvodu skladován za přiměřené teploty.

 

OnlinePraha na Facebooku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *