15.3 C
Prague
Pondělí, 27 září, 2021

Mohlo by Vás zajímat

Svět realit je jedna velká džungle. Prodávající má dva možnosti. Může se chopit mačety a snažit se proklestit až k cíli, anebo si najme průvodce – realitního kancelář, která mu cestu vydláždí. Ale aby tomu tak skutečně bylo, musíte si umět vybrat tu správnou. Podle čeho poznáte, že nejednáte s amatéry a jaká provize je ještě v normě?

Legislativa kvalitu realitních služeb negarantuje

Až do roku 2020 neexistoval žádný realitní zákon, který by poskytování realitních služeb nějakým způsobem reguloval. Změna přišla v březnu loňského roku, ale stále jde o poměrně mírné zpřísnění, jež v klientech vyvolává mylný dojem, že všechny subjekty zajišťují servis v požadované kvalitě. V praxi to znamená jediné – i dnes si musí zájemce o spolupráci s realitní kanceláří pohlídat, zda společnost odpovídá všem důležitým kritériím.

Na pozoru buďte především v případě, že se z realitní kanceláře vyklube „virtuální“. Tyto typy realitek nabízejí produkty a služby pro makléře na volné noze bez garance odbornosti a odpovědnosti.

Z výše uvedených důvodů je zřejmé, že je výběru realitní kanceláře vhodné věnovat dostatek pozornosti. Ale jaké ukazatele sledovat? Určitě se zaměřte na počet prodaných nemovitostí, protože známkou úspěšné realitky je bohaté portfolio spokojených klientů. Zároveň se o dané společnosti snažte zjistit co nejvíce informací – například z obchodního rejstříku vyčtete, jestli se firmě skutečně daří, nebo vám jen makléř maže med úst. A zeptejte se také na velikost týmu. Pokud se o všechny záležitosti stará jediný člověk, zpozorněte. Mnohem efektivněji totiž pracují specializovaní experti.

Určitě si vyhlídnutou realitní kancelář prověřte v rámci diskuzních fór a koukněte se na hodnocení, které jí udělili (ne)spokojení klienti. Obvykle je najdete na sociálních sítích nebo v rámci recenzí na Googlu.

Jak vysoká bývá provize?

Výše provize je velmi subjektivní kritérium. Spokojenější totiž může být klient, který realitní kanceláři zaplatí stovky tisíc než někdo, kdo se domluví na paušální částce ve výši několika desítek tisíc.

V prvé řadě je vhodné rozlišit způsob, jakým bude provize stanovena. V případě procentuální provize si realitka naúčtuje určitou část z prodejní ceny, a má tudíž velkou motivaci nemovitost prodat za co největší částku. Ve finále sice klient za zprostředkování zaplatí více, ale mnohem více získá i on sám. Výše provize se běžně pohybuje mezi 3-5 %.

Další možností je pevná provize, kdy se makléř obdrží odměnu nad rámec kupní ceny. K tomuto způsobu se většinou přistupuje u levnějších nemovitostí, u nichž by procentuální stanovení ceny způsobilo velký výkyv mezi cenou služeb.

Chcete se o problematice výběru realitní kanceláře či makléře dozvědět více? Začtěte se do blogu na stránkách pražské realitky MAXIMA REALITY. Mimo jiné se dozvíte i to, jak nemovitost připravit k prodeji a čemu se rozhodně vyhnout.

- Reklama -chvilka pro tebe

Redakční výběr

- Advertisement -

Nejnovější články

Reklama

Plánujete koupi či prodej družstevního bytu? Využijte atraktivní nabídky od FINEPU.